V Wiosna Muzyczna u Luteranów

W tym roku, był to szczególny festiwal, gdyż wpisał się w 90 rocznicę powstania Parafii poznańskiej po odzyskaniu niepodległości. Rozpoczął się w niedzielę dnia 9 maja o godz. 17.00, nabożeństwem ekumenicznym, w którym kazania wygłosili Stadsuperintendent Hanoweru ks. Thomas Hoflich oraz ks. Marcin Węcławski z Parafii pw. Maryi Królowej na Rynku Wildeckim w Poznaniu.

O godz. 18.30 rozpoczął się koncert inauguracyjny festiwalu, na którym mogliśmy gościć wykonawców z Hanoweru Panią Elisabeth Schwanda, jedną z najbardziej uznanych flecistek w Niemczech oraz Pana Ulferta Smidta – organistę kościoła Marktkirche w Hanowerze. Wysłuchaliśmy między innymi dzieł na organach solo: D.Buxethude Toccatę F-dur oraz J.S.Bach Fantazję i Fugę g-moll, podobnie utwór na flet solo Jacoba van Eycka pt. „Lof Zangh Marie”, a także mogliśmy wsłuchać się w piękne współbrzmienie obu instrumentów w utworach: Johanna Schopa, Particie G-dur G.Ph. Telemanna oraz w utworze anonimowego kompozytora pt. „Greensleeves to a Ground”. Patronat honorowy jak i mecenat nad tym koncertem objął Prezydent Miasta Poznania, w ramach partnerstwa pomiędzy Poznaniem a Hanowerem.

W sobotę dnia 15 maja o godz. 19.00 odbył się koncert chóralny, którego wykonawcą był Poznański Chór Kameralny pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego. Program pierwszej części koncertu stanowiła twórczość kompozytorów polskich i zagranicznych przełomu XVI i XVII wieku oraz współczesnych. Poza kompozycjami Wacława z Szamotuł – Alleluja chwalcie Pana i Williama Byrda  „Resurrexi” mieliśmy okazję posłuchać słynnego „Miserere” Gregorio Allegriego. Utwór ten był przez 150 lat wykonywany tylko w rzymskiej Sykstynie, do czasu, gdy w Wielkim Tygodniu 1770 roku zaszczytu wysłuchania tego dzieła dostąpił młody wówczas W.A.Mozart. Nie bacząc na sancję ekskomuniki Mozart przelał utwór z pamięci na papier, a nadto odważył się udostępnić utwór angielskiemu wydawcy nut. Wysłuchaliśmy wspaniałego wykonania tego 9 – cio głosowego utworu, z niebiańsko wysoką partią sopranową. W drugiej części chór wykonał dwa nowe utwory, włączone niedawno do jego repertuaru – „O Crux” norweskiego kompozytora Knuta Nystedta oraz „Nunc dimittis”  Pawła Łukaszewskiego. Na zakończenie zabrzmiał Psalm 100 Marka Jasińskiego, który był dedykowany pamięci zmarłego niedawno kompozytora.

Następnie w piątek dnia 21 maja o godz. 19.00 odbył się koncert kameralny, którego wykonawcami byli: prof. Elżbieta Karolak, organistka, wieloletni wykładowca Uniwersytetu Muzycznego w Poznaniu, Mikołaj Zgółka, który zagrał na skrzypcach barokowych oraz Bartosz Kokosza – wiolonczelista. Koncert rozpoczął się utworem D. Buxtehudego na organy solo, było to Preludium g-moll (BuxWV 149), w dalszej części mogliśmy wysłuchać utworów kameralnych na skrzypce, wiolonczelę i pozytyw organowy: T. Albinoniego – Sonatę I C-dur, H. Schmelzera – Sonatę Terza i Quarta oraz J. Rosenmuellera – Sonatę Terza. Piękny duet skrzypiec barokowych oraz wiolonczeli mogliśmy wysłuchać w Sonacie da chiesa T. Albinioniego.

Festiwal zakończył się koncertem finałowym w dniu 29 maja, na którym gościliśmy wykonawców z Wrocławia. Byli to: Magdalena Pilch oraz Małgorzata Klisowska, które zagrały na fletach traverso, klawesynista – Marek Pilch oraz poznański wiolonczelista Bartosz Kokosza. W programie znalazły się w większości utwory Józefa Haydna, były to Tria w opracowaniu na dwa flety i wioloczelę ( Trio C-dur (Hob IV/1) i G-dur (Hob. IV/3)), a także tria w oparcowaniu na jeden flet, wiolonczelę i klawesyn: Trio G-dur (Hob. XV/15), które wykonała flecistka Magdalena Pilch oraz Trio G-dur (Hob. IV/3) w wykonaniu flecistki Małgorzaty Klisowskiej. Koncert zakończył się piękną Sonatą C-dur Johanna Christopha Friedricha Bacha.

Patronat honorowy nad festiwalem objął Stadtsuperintendent Hanoweru, jak również, w ramach współpracy partnerskiej pomiędzy naszymi parafiami, wsparł finansowo organizację „V Wiosny Muzycznej u Luteranów”.

  • 0