Jesień Muzyczna u Luteranów 2022

Festiwal odbywa się w kościele Łaski Bożej Parafii Ewangelicko-Augsburskiej
w Poznaniu przy ul. Obozowej 5
Serdecznie zachęcamy i zapraszamy wszystkich do udziału w naszym festiwalu pt. ``Jesień muzyczna u Luteranów``. Bliższe informacje o wykonawcach znajdziecie Państwo poniżej.

Koncert 29 października 2022 r. o godz. 18:00

Improsonus

Improsonus – Improwizacje chorałowe
Kwartet Improsonus tworzą poznańscy muzycy, których łączy nie tylko pasja grania, ale i wyznawanie wspólnych wartości i trwała przyjaźń. A to najlepsze podstawy do tego, by stawiać sobie śmiałe i wartościowe wyzwania artystyczne. Jednym z nich jest projekt poświęcony parafrazom chorałowym. Natchnieniem i kanwą, na której muzycy snują swe dźwiękowe opowieści są chorały kościoła luterańskiego (zwane również chorałami protestanckimi) – zarówno te tworzone przed wiekami, jak i te sięgające ostatnich dziesięcioleci. I choć w literaturze muzycznej znajdziemy sporo opracowań na różne aparaty wykonawcze, to niniejszy projekt wydaje się być szczególny ze względu na rodzaj aranżacji i znaczącą rolę improwizacji w jego tworzeniu. Łączy on surowość i piękno tradycji ze współczesnym wykonawstwem.
Kwartet Improsonus swoją obsadą odbiega od typowego jazzowego kwartetu – mamy tu do czynienia z dźwiękową tkanką tworzoną przez fortepian, saksofon sopranowy, skrzypce i instrumenty perkusyjne. W grze muzyków wyraźnie słychać inklinacje w kierunku muzyki jazzowej i to zarówno w sferze harmonicznej, rytmicznej, jak i w kunsztownie prowadzonych partiach improwizowanych. Zespół doskonale ze sobą koresponduje, a ich swoboda w podejściu do oryginalnych melodii przejawia się w lapidarnej, niczym nie wymuszonej grze. Spontaniczne, pełne wyobraźni pomysły są jednak mądrze ujęte w określoną konwencję stylistyczną. Poza doskonałym rzemiosłem ich muzyka niesie ze sobą pokłady klimatycznych, prowokujących kontemplację kreacji dźwiękowych, budujących specyficzny nastrój. To właściwie współczesna kameralistyka grana przez muzyków z doświadczeniem zarówno jazzowym, jak i klasycznym.
W programie koncertu pt. „Improwizacje chorałowe” znajdą się m.in.:
Warownym Grodem, Brońże Panie nas na wieki, Święty Boże, Stwórz serce czyste, Godzien jesteś, Bliżej, o Boże mój i wiele innych
Skład zespołu:
Katarzyna Stroińska – Sierant – fortepian, aranżacje
Jarosław Sierant – skrzypce
Dawid Tokłowicz – saksofon sopranowy
Sławomir Tokłowicz – instrumenty perkusyjne
Kwartet Improsonus posiada w swoim repertuarze także parafrazy na tematy polskich pieśni pasyjnych, maryjnych, śpiewów adwentowych, pieśni eucharystycznych oraz liczne ilustracje muzyczne tworzone na potrzeby prezentacji Słowa w ramach cyklu Verba Sacra – Biblia Tysiąclecia.

Program koncertu:

Improwizacje na temat:

  1. Warownym Grodem jest nasz Bóg
  2. Brońże Panie nas na wieki
  3. Bliżej Ciebie
  4. Jubilate Deo
  5. Nim świt obudzi noc
  6. Serdecznie pragnę zgonu
  7. Święty Boże
  8. Pójdź do Jezusa
  9. O Panie szukasz dzieci swych
  10. Panie mój przychodzę dziś
  11. Cichy zapada zmrok

Koncert 22 października 2022 r. o godz. 18:00

Marzena Michałowska, sopran

adiunkt w Instytucie Wokalistyki Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Laureatka wielu konkursów ogólnopolskich jak i międzynarodowych. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła między innymi u takich osobowości wokalnych jak Christine Hampe, Poppy Holden, Klaus Häger, Eva Blahova, Jadwiga Rappe, Helena Łazarska, Ryszard Karczykowski czy Ewa Iżykowska. Koncertuje w Polsce i za granicą. Zapraszana do udziału w licznych międzynarodowych festiwalach i przedsięwzięciach kulturalnych występowała m.in. w nowojorskiej Carnegie Hall, czy genewskiej Victoria Hall. W 2005 roku zadebiutowała na scenie berlińskiej Komische Oper w partii Donny Anny w operze Don Giovanni W.A. Mozarta. Współpracowała z wieloma cenionymi dyrygentami takimi jak Ch. Hogwood, K. Petrenko, S. MacLeod, M. Gester, J. Maksymiuk, M. Pijarowski, G. Nowak, T. Wojciechowski, S. Stuligrosz, Ł. Borowicz, J. Salwarowski, M. Sompoliński, M. Nałęczem-Niesiołowski, E. Kus, J. M. Florenzio Junior, M. Toporowski, J.T. Adamus, a także zespołami i orkiestrami: Gli Angeli Geneve, Concerto Palatino, Concerto Köln, Irish Baroque Orchestra, Arte Dei Suonatori, Czech Virtuosi, Wrocławska Orkiestra Barokowa NFM, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, Filharmonii Lubelskiej, Filharmonii Kaliskiej, Filharmonii Bałtyckiej, Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, Filharmonii Szczecińskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, Filharmonii Opolskiej, Filharmonii Rybnickiej, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, Capella Cracoviensis, {OH!}– Orkiestra Historyczna, Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum NFM, Cappella Viridomontana, Camerata Nova. W dorobku fonograficznym ma 25 albumów płytowych oraz nagrania koncertów live, cenionych w Polsce i za granicą. Płyty z Jej udziałem wielokrotnie nominowano do nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej Fryderyki oraz nagradzano tą prestiżową statuetką. W styczniu 2019 roku płyta 17TH Century Sacred Music in Wroclaw z udziałem m.in. Gli Angeli Geneve, Concerto Palatino oraz Wrocławskiej Orkiestry Barokowej otrzymała najwyższą nagrodę muzyczną na świecie – ICMA International Classical Music Awards.

Paulina Zarębska, pianistka

urodzona w Poznaniu. Absolwentka Akademii Muzycznej w Poznaniu, Podyplomowego Studium Mistrzowskiego oraz Conservatorium van Amsterdam w Holandii. Koncertowała w wielu miastach Polski i za granicą. Występowała kilkakrotnie dla The International Holland Music Session, wielokrotnie brała udział w koncertach organizowanych przez Rotary Club w Amsterdamie. W 2007 wystąpiła w amsterdamskiej filharmonii Concertgebouw. Regularnie koncertuje w Poznaniu, m.in. podczas Sceny Letniej, koncertów i gali akademickich w Willi Wśród Róż – Muzeum Feliksa Nowowiejskiego, współpracowała z poznańską Pro Sinfoniką i CK Zamek. Brała udział w wielu kursach wokalnych, prowadzonych przez wybitnych pedagogów śpiewu oraz w międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach wokalnych – towarzysząc studentom, wielokrotnie zdobywającym konkursowe laury. Otrzymała dyplom za wyróżniający akompaniament podczas Konkursu im. Karola Kurpińskiego we Włoszakowicach. Latem 2012 roku uczestniczyła jako korepetytor w międzynarodowej produkcji operowej, realizowanej w Porto (Portugalia) w ramach programu Erasmus. W 2016 roku Paulina Zarębska obroniła pracę doktorską (temat: Muzyczne maski Maurycego Ravela na przykładzie wybranych utworów) na Wydziale Instrumentalnym AM w Poznaniu, uzyskując tytuł Doktora sztuki. Obecnie jest adiunktem poznańskiej Akademii Muzycznej – pracuje jako pianista-akompaniator w Instytucie Wokalistyki. Od września 2020 roku pełni funkcję Zastępcy Dyrektora tegoż Instytutu.

Przemysław Czekała, recytator

jest absolwentem wydziału wokalno – aktorskiego poznańskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Antoniny Kaweckiej. Wielokrotnie brał udział w przedstawieniach operowych i koncertach w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Filharmonii Poznańskiej i innych salach koncertowych kraju. Do dnia dzisiejszego Przemysław Czekała bierze udział jako solista w koncertach muzyki oratoryjno – kantatowej i recitalach liryki wokalnej. Jako solista nagrał 5 płyt. Od 1990 roku jest członkiem Poznańskiego Zespołu Wokalnego Affabre Concinui, z którym koncertuje w Polsce i zagranicą. Zaśpiewał ponad 1000 koncertów, nagrał 20 płyt, kilkadziesiąt audycji radiowych i programów telewizyjnych. Przemysław Czekała od roku 2000 współpracuje z Chórem Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu Musica Viva jako asystent dyrygenta ds. kształcenia emisji głosu, a od roku 2012 jest wykładowcą w Akademii Muzycznej w Poznaniu gdzie jest m.in. opiekunem wokalnym Chóru Kameralnego. Jest jurorem w konkursach wokalnych, prowadzi wykłady i warsztaty – również dla nauczycieli i aktorów. W swoim dorobku ma kilkadziesiąt opracowań utworów muzycznych dla chórów i zespołów kameralnych.

Program koncertu:

  1. Feliks Nowowiejski – „Muzyka  mojej duszy”, Op. 59 nr 3
  1. Karol Szymanowski – „Leciały zórazie” z cyklu „12 Pieśni Kurpiowskich na głos z fortepianem” Op. 58, nr 1
  1. Francuz Schubert – „Frűhlingsglaube” D. 686
  1. Vincenzo Bellini – „Malinconia”
  1. Cloude Debussy – „Romance” z cyklu „2 Romances” L. 79, nr 1
  1. Robert Schumann – „Mondnacht” Op. 39, nr 5
  1. Ignacy Jan Paderewski – z cyklu „12 pieśni na głos i fortepian, do słów C. Mendesa” Op. 22, nr 4
  1. Alban Berg – „Die Nachtigall” z cyklu ”7 Frühe Lieder”, nr 3
  1. Mieczysław Karłowicz – „Pamiętam ciche, jasne, złote dnie” Op. 1, nr 5
  1. Cloude Debussy – „Nuit d’etoiles” L. 2/4
  1. Gabriel Faure –  „Claire de Lune” Op. 46, nr 2
  1. Vincenzo Bellini – „Ma rendi pur contento”
  1. Joaquín Rodrigo Vidre – „¿Con qué la lavaré?”,  z cyklu
    „Cuatro madrigales amatorios“ nr 1
  1. Richard Strauss – „Morgan” Op. 27, nr 4